De weg naar je ware zelf

Visie & missie

Visie

De ontrafeling van de wereld

We leven in een wereld van toenemende onzekerheid. Kapitalisme en de explosieve groei van de wereldbevolking hebben de natuurlijke grondvesten van onze wereld zodanig aangetast, dat de leefwereld van mens en dier ernstig bedreigd wordt. Volgens sommigen is het zelfs zo ernstig dat het niet langer twee voor twaalf is, maar kwart over twaalf. In deze visie heeft de huidige mens alleen nog invloed op de omvang van de apocalyptische gebeurtenissen die ons te wachten staan. (Overigens, de apocalyps of openbaring volgens Johannes draagt ten diepste een positieve boodschap van metamorfose via een noodzakelijke vernietiging van oude wereldstructuren.)

Naast de bedreiging van onze fysieke leefwereld, is er een ontrafeling gaande van kennis, waardoor er geen eenduidig collectief beeld van wat werkelijk is (en wat niet). Dit staat een effectief tegengaan van milieuvernietiging in de weg.

In deze hyperreflexieve, geatomiseerde informatiesamenleving is er een explosieve groei van informatie, waarbij objectieve kennis en ‘fake news’ steeds moeilijker van elkaar te onderscheiden zijn. Net als in de middeleeuwen, toen de eerste wetenschappen en (bij)geloof streden om de hegemonie over de waarheid, vindt de strijd momenteel niet alleen plaats tussen wetenschap en geloof, maar tevens tussen miljarden individuen. Hierbij destilleert iedereen (ook ik) vanuit de stortvloed aan (des)informatie een eigen, subjectief begrip van de werkelijkheid en stelt, al bricolerend, zijn eigen beeld van de werkelijkheid samen. Het gevolg is dat niet alleen de fysieke wereld wordt bedreigdt, maar dat ook de waarheid omtrent de status van deze wereld wordt bedreigd. Iedereen leeft in een eigen subjectieve werkelijkheid, waarin er nauwelijks nog consensus bestaat over de objectieve werkelijkheid.

In een wereld waarin zowel de fysieke, als de objectieve wereld wordt bedreigd, zoeken steeds meer mensen naar houvast om betekenis te geven aan de uiterlijke en innerlijke gebeurtenissen. Voor veel mensen fungeren materialistisch georiënteerde wetenschappen als een houvast. Men betaalt hiervoor wel een (hoge) prijs, want het geloof in het materieel wereldbeeld, resulteert in een dito mensbeeld: de mens als biologische machine die enkele decennia op aarde leeft en dan tot stof vergaat. Het gevolg is een kaalslag in betekenisgeving. Aan de eigen, innerlijk beleefde werkelijkheid kan immers nauwelijks nog betekenis worden ontleent – zij is het product van neutrale biochemische processen. In zekere zin kan er van ware individualiteit geen sprake meer zijn.

Heractivering van de religieuze functie

Toch is er, zolang de mens bestaat, altijd een religieuze functie werkzaam geweest, die de mens steeds opnieuw aanspoort tot zingeving door de betekenis van het leven niet in materiële omstandigheden te zoeken, maar in de wereld van de geest. Deze, voor de fysieke mens, onzichtbare wereld fungeert in religie als een hogere bestaansgrond waaruit de mens als ziel is voortgekomen. Deze geestelijke wereld fungeert niet alleen als bestaansgrond, maar biedt de mens ook een zingevend kader. De ziel is als het ware ingebed in een grotere en hogere geestelijke wereld die normerend werkt en de ziel aanzet tot zelfontwikkeling om zo to evolueren tot het evenbeeld van zijn geestelijke oergrond. Ik laat hier in het midden hoe deze Oergrond genoemd wordt – binnen een universele religie draagt zij vele namen, waarvan God, Jahweh en Allah er maar enkele zijn.

Gnosis is de naam die gegeven word aan een innerlijke beleving van religie of ‘religare’, waarbij de mens zichzelf aanzet tot het her-inneren van zijn Oergrond en zichzelf hiermee wil herverbinden, de betekenis van het Latijnse ‘religare’. Omdat de Oergrond universeel is, is de ware gnosticus een ‘homo universalis’: hij deelt één universeel gnostisch-mystiek gedachtengoed, waarbinnen hij streeft naar vervolmaking door groei na te streven in het manifesteren van de socratischevwaarden van het schone, het goede en het ware. Deze waarden zijn universeel: waarheid is waar voor iedereen; goedheid is goed voor iedereen en schoonheid is bekoorlijk voor iedereen.

Door via gnosis het manifesteren van het schone, het goede en het ware na te streven, kan de mens opnieuw zin- en betekenisgeving ervaren – als individu en als wereldburger. Deze reactivering van de religieuze functie in gnostische zin is in deze visie van fundamenteel belang om de vernietiging van onze fysieke leefwereld tegen te gaan. Daarnaast biedt het heroriënteren op universele, gnostische denkbeelden tegenwicht aan een eenzijdige materialistische benadering van de werkelijkheid. Omdat ware gnosis universeel is, biedt zij tevens een gemeenschappelijke leidraad voor zin- en betekenisgeving, waardoor de atomisering en het met leugens inkleuren van de objectieve werkelijkheid wordt gestopt.

De sleutelfunctie van universele gnosis

In deze visie staat de reactivering van de religieuze functie via gnosis centraal.

Ervan uitgaande dat ieder wezen het oerbeeld van zijn schepper in zich draagt, kan ieder vanuit een eigen doorlopen individuatieproces zich herverbinden (‘religare’) met dit oerbeeld. In dit proces hebben monoteïstische godsdiensten voor een belangrijk deel hun zeggingskracht en mandaat verloren, door toedoen van een zwaar belast karmisch verleden (van vervolging, onderdrukking, marteling en doden van ‘anders’-denkenden/gelovigen) en hun versteende, dogmatische structuren, waardoor de parel van de religieuze essentie opgesloten blijft in de schelp. Bovendien is een ‘godsdienst’ bij voorbaat exoterisch: een van buitenaf opgelegd godsbeeld dient aanbeden te worden op voorgeschreven wijzen en met bemiddeling van een religieuze bovenklasse. Dit staat haaks op wat gnosis is: esoterisch (innerlijk beleefd) en universeel (in plaats van een specifiek godsbeeld centraal te stellen).

Animistische en andere, op energie en natuur gerichte geneeswijzen en geloofstradities (voorbeelden: shamanisme, druïdisme, energetisch lichaamswerk) proberen in deze hyperindividuele informatiesamenleving hun steentje bij te dragen aan heling, maar slagen hierin maar ten dele, omdat hun animistisch-pantheïstische visie en energetisch-paragnostische helingswijzen te weinig aansluiten op de intellectuele en mentale behoeften van het huidige, sterk ontwikkelde ego (ik). Het is niet bedoeling dat we ons ego uitdoven in een symbiotische regressie, terug naar de gemeenschappelijke energetische grondslag van het leven. Maar het is de bedoeling dat we via onze individualiteit uitdrukking geven aan het oerbeeld van de schepper dat we in ons dragen.

Tot slot is er onder de verzamelnaam ‘new age’ een gigantisch eclectisch veld ontstaan van versnipperde, op zichzelf staande methoden en concepten, tot geheel uitgewerkte – oude en nieuwe – geloofsystemen. Vaak worden hierbij methoden en concepten uit diverse stromingen met elkaar gecombineerd, zonder dat persé rekening wordt gehouden met de waarde van de oorspronkelijke context waaruit ze genomen zijn. Het resultaat van de new age is veelal: ‘oude wijn in nieuwe zakken’ en grote beloften, gestoeld op een geïnflateerd, en weinig kritisch besef van de waarde van elke afzonderlijke ‘nieuwe heilige graal’.

Hoewel monotheïstische en animistische tradities, aangevuld met scholen uit de new age, dus wezenlijke sleutels tot religare of herverbinden met het Zelf bezitten, vormt geen van de stromingen dé sleutel tot herinnering van onze ware, goddelijke aard. Een universele gnosis die kritisch de verschillende religieuze concepten integreert binnen één alomvattend gnostisch wereldbeeld biedt de beste kansen tot herstel van de religieuze functie in de mens, en daarmee het beschermen van onze planeet.

 

Missie

Zelf heb ik (heel) veel verschillende wegen en dwaalwegen naar verlossing van onbewust-zijn doorlopen. Ik ken de talloze valkuilen: van egoinflatie en religieus sektarisme tot het geloof in spoedcursussen verlichting, vaak aangeboden door charlatans die zichzelf tot goeroe uitroepen. Door schade en schande wijs geworden en vanuit een zeer diepe mystieke bewogenheid, zie ik het als mijn missie om mensen door het eindeloze woud van mystiek-spirituele en dieptepsychologische (on)mogelijkheden te gidsen. Het geheel aan wegen naar het Zelf vat ik samen onder de term ‘gnosis’, een van oorsprong Grieks woord dat ‘kennis’ (van het ware, goddelijke zelf) betekent.

Ik zie het als mijn missie om mensen voor te lichten over de vele wegen en dwaalwegen naar het Zelf. Hierbij help ik mensen deskundig-bekwaam – vanuit genoten opleidingen, eigen ervaring en gnosis – om tot eigen gnosis-sofia (Zelfkennis) te komen. Het spreekt voor zich dat gnosis-sofia uitgaat van universele liefde en dus bijdraagt aan het bevrijden van het licht en geestkracht in deze wereld.

Samenvattend is mijn missie:

Mensen begeleiden om vanuit gnosis-sofia vorm te geven aan het leven op fysiek, emotioneel, mentaal en geestelijk niveau, om hiermee (meer) zingeving en mogelijkheden tot Zelfontplooiing te ervaren en een nieuwe reïncarnatiecyclus mogelijk te maken.

 

Strategie

Boven omschreven missie wordt als volgt geactiveerd:

ONDERWIJS:

Middels cursussen, seminars, praktische workshops en lezingen omtrent spiritualiteit, mystiek en dieptepsychologie, wil ik een zo breed en groot mogelijke groep ‘zoekers’ naar waarheid aanspreken en hen de kennis (gnosis) en middelen aanreiken voor Zelfontplooiing.

VOORLICHTING:

Via publicaties (on- en offline) en voordrachten voorlichting geven over de vele mogelijkheden tot Zelfontplooiing en de inherente valkuilen, gevaren en dwaalwegen.

THERAPIE (PSYCHOSOFISCHE BEGELEIDING):

Het begrip ‘therapie’ is door de wildgroei van therapeutische stromingen en de vaak ingebakken autistisch-narcistische tendensen (inflatie: allen vinden de eigen therapeutische oplossingen de ‘beste’) vervuild. Liever wordt gesproken van ‘psychosofie’: kennis van de psyche op ziel- en geestelijk niveau. Psychosofie is een universeel begrip dat de enorme reikwijdte aan perspectieven en inzichten bundelt in één overkoepelende, universele gnosis, welke in individuele begeleidingen wordt ingezet voor bewust- en heelwording (Zelfontplooiing).

SOCIAAL-CULTUREEL WERK:

Zelfontplooiing kan niet los gezien worden van de context, de maatschappij waarin individuen leven en werken. Samenlevingsopbouw is even belangrijk als Zelfontwikkeling: beide ondersteunen elkaar. Of, zoals in onze huidige, ontrafelde samenleving het geval is: beide trekken elkaar steeds verder naar beneden in een neerwaartse spiraal. In een samenleving waarin de natuur door het kapitalistisch systeem vernietigd wordt en de cultuur niet langer een uitdrukking is van het ware, goede en schone, is het zeer moeilijk om als ziel tot bloei te komen. De sociaal-culturele dimensies van Zelfontplooiing zijn dus minstens even belangrijk als de spiritueel-mystieke en dieptepsychologische pijlers.

GNOSTIEKE DIENSTEN:

Vanuit gnosis-sofia georganiseerde diensten, waarin middels een eigentijdse en universele ritualistiek uiting wordt gegeven aan de aanwezige gnosis-sofia en waardoor mensen die het Pad gaan – zowel gelovigen of ‘croyants’ (kathaarse term), als ‘bonhommes’ (zij die met heel hun hart, ziel en fysieke mogelijkheden het kathaars-catharsisch-gnostiek pad gaan) – in hun hart, ziel en denkgeest aangegrepen worden door de kennis, de liefde en het licht die van gnosis-sofia uitgaan.

 

Implementatie

Vooralsnog heb ik de eerste drie pijlers van de strategie – onderwijs, voorlichting & therapie – geactiveerd, via:

(1) deze website, dat als een ‘clearing house’ van informatie fungeert voor gnosis; (2) mijn praktijk voor dieptepsychologie; (3) de onderwijsmogelijkheden die ik aanbied (hierbij streef ik ernaar om een School voor Gnosis op te richten).

Wat betreft de onderwijspijler: momenteel bied ik cursussen, seminars, workshops en lezingen aan in de volgende modules:

  • Alchemie
  • Antroposofie
  • Dieptepsychologie
  • Droomduiding
  • Edda
  • Hermetica
  • Kabbala
  • Kosmologie
  • Mystiek & gnosis
  • Mythologie
  • New age
  • Reïncarnatieleer
  • Seksualiteit
  • Taoïsme
  • Tarot
  • Theosofie
  • Wegen naar het Zelf